وبلاگ علمی مدرسه راهنمایی دکتر محمود افشار

 

اگر یک هتل را با یک هلیکوپتر مخلوط کنید نتیجه اش این هتلیکوپتر چهار طبقه می شود که لقب نخستین هتل پرنده جهان را بر دوش می کشد. هتل پرنده که در واقع بزرگ ترین هلیکوپتر جهان نیز محسوب می شود دارای ۱۸ اتاق مبله با تمام تجیزات یک هتل پنج ستاره است.

این هلیکوپتر ۴۲ متری با ۱۴ متر ارتفاع قادر به بلند کردن حداکثر ۱۰۵ تن وزن است. و با سرعت حداکثر ۲۵۵ کیلومتر در ساعت پرواز می کند.

امیدوارم بزرگی و ویژگی های خاص این هتل برایتان تداعی کننده خاطره کشتی تایتانیک نباشد. اگر این طور نیست، نخستین پرواز هتلیکوپتر سه ماه دیگر از فرودگاه نیویورک انجام می شود. بنابراین فرصت دارید تا برای خودتان جا رزرو کنید.

 

هتل پروازکننده

هتل پروازکننده

 

هتل پروازکننده

هتل پروازکننده

 

هتل پروازکننده

هتل پروازکننده

 

هتل پروازکننده

هتل پروازکننده

 

هتل پروازکننده

هتل پروازکننده

 

هتل پروازکننده

هتل پروازکننده

 

هتل پروازکننده

هتل پروازکننده

 

هتل پروازکننده

هتل پروازکننده




تاریخ: سه شنبه 23 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط علی ایمانی

 

ماه

ماه

 

به گزارش مهر، وقوع پدیده “ماه آبی” در آخرین روز سال ۲۰۰۹ میلادی از نظر بسیاری از افراد خوشایند به حساب می آید. طی این پدیده که به دلیل نادر بودن به این نام خوانده می شود (نه به دلیل تغییر رنگ ماه) در روز ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹ رخ خواهد داد و می توان ماه را در کاملترین شکل ممکن مشاهده کرد.

در قرن بیستم پدیده ماه آبی در حدود ۴۱ بار رخ داده است. این رویداد هر ۲٫۷ سال یک بار رخ داده و ناشی از ناهمخوانی میان تقویم زمینی و چرخه قمری است. این چرخه مدت زمانی است که ماه طی ۲۹ روز و ۱۲ ساعت و ۴۴ دقیقه به دور زمین حرکت می کند.
بر اساس گزارش یونیورس تودی،
ماه آبی زمانی که در آخرین ماه سال رخ دهد به نام “ماه کهن” نیز شناخته می شود. پدیده ای که در روز آخر سال ۲۰۰۹ برای برخی از ناظران خوش اقبال در اروپا، آفریقا، آسیا و استرالیا به شکل خسوف جزئی دیده خواهد شد.




تاریخ: سه شنبه 23 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط علی ایمانی

 

سالیان سال تصور می‌شد که تفاوت مغزی زنان و مردان در اثر هورمون‌های جنسی تستوسترون (مردانه) و استروژن (زنانه) است. ولی اکنون دریافته‌اند که بین چهار لوب مغز زنان و مردان از نظر عملکرد، تولید مواد شیمیایی و اندازه، تفاوت هایی وجود دارد.

مغز انسان

وظایف نیمکره راست و چپ مغز

نیمکره راست مسئول تفکرات خیالی و تصورات و هنر است که در خلق ، استنباء احساس و شوخ طبعی نقش دارد.

نیمکره چپ مغز مسئول فعالیت‌های منطقی و ظریف و موشکافانه است. خواندن، نوشتن، تجزیه و تحلیل و دانش و مهارت و مدیریت علوم برعهده این بخش از مغز می‌باشد.

ارتباط قوی بین این دو نیمکره دارای مزیت است. برای مثال نیمکره چپ مغز با پردازش‌های نیمکره راست ، بیان بهتری از احساس را ارائه خواهد داد.

ایستموس (isthmus) یا تنگراه، باریکه‌ای از بافت است که نیمکره چپ مغز را به نیمکره راست وصل می‌کند.

مزیت‌های مغز زنان بر مردان

ارتباط عاطفی: ایستموس، در زنان ضخیم‌تر از مردان است و همین ارتباط قوی‌تر بین دو نیمکره مغز می‌تواند دلیل موفقیت زنان در برقراری ارتباط عاطفی از طریق زبان باشد.

مهارت گفتاری: کورتکس (قشر مخ) زنان ۱۵ تا ۲۰ بزرگ‌تر از قشر مخ مردان است. این بخش از مغز، مسئول عملکردهای اولیه‌ای مثل سخنرانی، حرکت و استنباط و احساس است. به طور کلی، زنان دارای دانسیته عصبی بیشتری در ناحیه قدامی مغز می‌باشند که این دربرگیرنده اعمالی چون برنامه‌ریزی، قضاوت و زبان می‌شود.

احساس درد: زنان نسبت به درد واکنش‌های عمیق‌تر و شدیدتری از خود بروز می‌دهند. بنابراین درد بیشتری در مقایسه با مردان احساس می‌کنند.

حافظه: زنان به طور متوسط ۷/۵ امتیاز در حافظه بالاتر هستند. زنان دارای دید محیطی بهتری می‌باشند که بـه آن‌ها کمک می‌کند اتفاقات پیرامون مـنـزل خـود را زیـر نـظـر گـرفـتـه و خـطـر در حـال نـزدیـک شدن به خانه را شنـاسایی کنند. مـغـز زنـان قـادر اسـت دامـنـه اطـلاعات وسیع‌تری را رمزگشایی کند. زنان با ارزش‌ترین اطلاعات را برگزیده و آن را به نسل بـعد انتقال می‌دهند.

تکمیل وظایف: زنان دارای گوش تیزتری می‌باشند و هنـگام صحبت کردن از واژه‌های بیشتری استفاده می‌کنند و در تکمـیل و اتـمام وظـایف به طور مستقل، بهتر از مردان می‌باشند.

مرور اطلاعات: زنـان تمایل دارند تا اطلاعات را بارها و بارها در مغزشان مرور کنند.

عدم تقسیم کار بین دو نیمکره: هر دو نیمکره راست و چپ مغز زن‌ها با هم روی مشکلات کار می کنند و تقسیم کار بین آن‌ها صورت نگرفته است.

کپی برداری مسئولیت‌ها: اگر یکی از نیمکره‌های مغز زنی آسیب ببیند، نیمکره دیگر قادر به کپی کردن تمامی قابلیت‌های نیمکره تخریب شده است و می‌تواند مسئولیت تمامی کارهای زندگی او را به عهده بگیرد.

تمرکز: زنان موضعی می‌اندیشند و بر روی جزئیات و نکات ظریف تمرکز می‌کنند.

پیروی از دیگران: زنـان تـمـایل دارند از عقاید پیشنهادی دیگران پیروی کنند. ارزیابی آنان از خودشان در سطح پایین‌تری از مردان می‌باشد.

رضایتمندی در زندگی: زنان برای خانواده و فرزندان ارزش قائل می‌باشند.

تحمل درد: زنان درد و کار یکنواخت را بهتر از مردان تحمل می‌کنند.
زنان بـیشتر بـه سـلامتـی خود اهمیت می‌دهند. لذا مردان دو برابر زنان بیمار می‌شوند

خواهان شنونده: وقتی زنان مشکلاتشان را بـا مـردان در میان می‌گذارند، دنبال راه حل نمی‌گردند، بلکه آن‌ها نیاز دارند تا فردی به حرف‌هایشان گوش دهد.

مزیت‌های مغز مردان بر زنان

اندازه مغز: مغز مردان از نظر فیزیکی بزرگ‌تر است، زیرا اندازه مغز با اندازه بدن مرتبط است. میزان سلول‌های مغز مردان ۴ درصد بیشتر از زن‌هاست و مغز آنان ۱۰۰ گرم سنگین‌تر است.

علوم و دانش: بخش سفید مغز مسئول ارتباطات درونی مغز است. این بخش ، همه آنچه را که مغز فرا گرفته است، سازماندهی می‌کند. هر چه ارتباطات بخش سفید مغز بیشتر باشد، فرد باهوش تر است و توانایی سازماندهی، توجه به جزئیات، ارتباطات فضایی و حل مشکلات در او بیشتر خواهد بود. ماده خاکستری مربوط به هوش عمومی در مردان بیش از ۶ برابر زنان است.

ذخیره اطلاعات: مردان قادر می‌باشند تا اطلاعات را طبقه بندی کرده و در مغزشان ذخیره کنند. مـردان قـادر هستـند تــا مسیر حرکت خود را به خاطر بسپارند.

عدم تغییر وضعیت: مغز یک مرد در مقایسه با مغز یک زن، مدت زمان بیشتری احتیاج دارد تا تغییر وضعیت بدهد. هنگامی که خانمی با همسرش مشغول گفتگو درباره مسائل مادی و اقتصادی است و ناگهان بخواهد از احساساتش صحبت کند، می‌بینند که همسرش حوصله این کار را ندارد؛ زیرا به همان سرعت نمی‌تواند از وضعیتی به وضعیت دیگر تغییر جهت دهد.

تفکر کامل: مردان موقعیت‌ها و اوضاع را به طور کلی درک می‌کنند و تفکر کلی و جـامع دارند.

ریسک پذیر: مردان سازنده و خلاق می‌باشند. آن‌ها ریسک پذیـر بـوده و به دنبال تجربه‌های جدید می‌باشند.

اعتماد به نفس: مردان در تفکرات و اعمالشان استقلال دارند و بیشتر از عملکرد خودشان رضایت دارند.

رضایتمندی در زندگی: مردان برای شغل مناسب و موفقیت در کارها ارزش قائل اند.

پنهان کردن احساسات: مردان و زنان دارای حس حسادت یکسان هستند، اما مردان بهتر می‌توانند این حس را پنهان سازند.




تاریخ: سه شنبه 23 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط علی ایمانی

 

مجتمعی که قرار است حاصل یک رقابت جهانی برای طراحی ساختمانی باشد که در شهر استامبول، وظیفه آگاهی بخشی، آموزش و ارائه راهکار های مربوط به مقابله در خصوص سوانح و بلایای طبیعی و پیامدهای مربوط به آن را بر عهده دارد و حالا این ساختمان کج، خواهان عهده داری این مسئولیت است. ساختمانی که شیب محور سازه آن منطبق با طراحی محوطه ای است که با یک الگوی متناسب با طراحی های این کشور، در اطراف ساختمان شکل گرفته.

در واقع این طرح و الگوی ترکیه ای به همراه پیاده راه ها و دیوار های کناری آن ها پدیدآورنده مجموعه فضاهای فرهنگی است که در کنار این ساختمان برای برگزاری مراسم مختلف در نظر گرفته شده اند و روی سقف آن ها پوشیده از فضای سبز است. مراجعین هم با عبور از میان این مجموعه فضاها به ساختمان اصلی هدایت می شوند.

طرح نمای ساختمان اصلی الهام گرفته از یک طرح و الگوی عربی است که اندکی تغییر یافته و به روز شده. در داخل نیز فضاهای متعدد با سطوحی نا منظم برای میزبانی دوره های آموزشی، سمینار ها و سالن هایی به منظور افزایش آگاهی عمومی نسبت به حوادثی نظیر زلزله و سیل در نظر گرفته شده است. به لطف عبور نور خورشید از فیلترهایی که این طرح در نمای ساختمان به وجود آورده، در طول روز میهمانان هم از نور طبیعی بهره­مند می شوند و هم احتمالا این نور برایشان آزار دهنده نیست.

 




تاریخ: سه شنبه 23 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط علی ایمانی

 

جام جم آنلاین: شاید برای شما هم پیش آمده که گاه برای به یاد آوردن کوچک‌ترین مساله‌ای حافظه‌تان یاری نکند و تکرار این وضع تا جایی پیش برود که بتدریج زنگ خطرها را حس کنید و به فکر چاره‌اندیشی برای تقویت حافظه‌تان بیفتید.

متخصصان پس از بررسی‌های فراوان دریافته‌اند که مصرف برخی میوه‌ها و مغزها، ورزش و شادابی و برخی راهکارهای موثر دیگر برای تقویت و جوان‌سازی حافظه انسان‌ها مفید است.

زغال اخته بخورید

مصرف زغال اخته با افزایش سرعت عملکرد مغز باعث رشد سلول‌های هیپوکامپوس می‌شود. زغال را می‌توان همراه با غلات یا ماست مصرف کرد.

سودوکو حل کنید

حل جدول سودوکو که امروزه به پرطرفدارترین جدول در دنیا نیز مشهور شده است، سرعت انتقال و تصمیم‌گیری در مغز را به نحو عجیبی افزایش می‌دهد.علاوه بر این موارد، ورزش منظم بویژه ایروبیک و پیاده‌روی تاثیرات بسیار مثبتی بر عملکرد مغز داشته و سرعت و شفافیت تفکر را بالا می‌برد.

 

بادام بخورید

بادام حافظه را تقویت می‌کند و اگر در ترکیب با شیر قبل از رفتن به رختخواب یا پس از برخاستن از خواب به هنگام صبح مصرف شود، تاثیر بهتری دارد.همچنین آب سیب بنوشید، خوب بخوابید، از تفریحات سالم لذت ببرید، ذهن خود را ورزش دهید، یوگا یا مدیتیشن انجام دهید، مصرف مواد قندی را کاهش دهید، از گندم سبوس‌دار استفاده کنید، شب‌ها غذای سبک بخورید، قدرت تخیل خود را تقویت و خشم خود را کنترل کنید.مجموع اقدامات فوق به شما کمک می‌کند همواره مغزی جوان و شاداب داشته باشید.

بیماران سکته مغزی ویتامین ۳ B مصرف کنند

محققان اعلام کردند: ویتامین۳ B می‌تواند به ترمیم و بازسازی مغز پس از سکته کمک کند.

به گزارش ایسنا، محققان بر اساس نتایج یک پژوهش اولیه روی موش‌های آزمایشگاهی خاطرنشان کردند که دوزی از ویتامین ۳ B که به نیاسین هم معروف است، می‌تواند عملکرد مغز را در بیماران مبتلا به سکته مغزی احیا کند. محققان بیمارستان هنری فورد در آمریکا دریافتند: موش‌هایی که دچار سکته مغزی می‌شوند، پس از درمان با ویتامین ۳ B علائم رشد رگ‌های خونی و سلول‌های عصبی جدید در آنها مشاهده می‌شود.

محققان این بیمارستان هم اکنون در حال آزمایش و بررسی تاثیر این ویتامین روی انسان‌هایی هستند که سابقه سکته مغزی داشته‌اند.

مایکل چوپ، رئیس علمی انستیتو نوروساینس هنری فورد در این باره تاکید کرد: نیاسین اساسا مغز را دوباره سیم کشی می‌کند که قابلیت بسیار جالب و شگفت‌انگیزی برای استفاده در انسان‌ها دارد. وی خاطرنشان کرد: نتایج این تحقیق همچنین راه را برای سایر بخش‌های پزشکی اعصاب شامل آسیب‌های مغزی همواره می‌سازد.




تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط علی ایمانی

 

یک متخصص تغذیه گفت: آب در روح و روان انسان تأثیرگذار است و افرادی که آب کمتری مصرف می‌کنند، عصبی‌تر هستند و استرس آنها نیز بیشتر است.

سید مرتضی صفوی در گفتگو با فارس اظهار داشت:‌ ۴۵ تا ۵۰ درصد از ترکیبات بدن را آب تشکیل می‌دهد همچنین سوخت و ساز و فعل و انفعالات بدن به وسیله آب انجام می‌گیرد.

وی گفت: دفع سموم از بدن بسیار اهمیت دارد و مصرف ۸ تا ۱۲ لیوان آب در روز، سموم را از بدن خارج می‌کند همچنین کم آبی خطر مرگ را برای افراد به دنبال دارد. ‌اگر آب به اندازه کافی مصرف نشود، تنظیم واکنش‌های بدن بهم می‌خورد و سوخت و ساز و سم‌زدایی به خوبی انجام نمی‌گیرد.

صفوی بیان داشت: مصرف روزانه میوه و سبزی و مایعاتی مانند آب، دوغ و آب‌میوه می‌تواند آب بدن را تأمین کند. همچنین ۹۰ درصد از مواد تشکیل دهنده برخی از سبزی‌ها مانند کاهو، آب است که مصرف آن همزمان با غذا می‌تواند آب بدن را تأمین کند.

وی افزود: میوه‌های آب‌دار مانند هندوانه و خربزه نیز در تأمین آب بدن بسیار اهمیت دارد؛ هر سهم میوه به اندازه یک پرتقال درشت است و هر سهم سبزی به اندازه یک لیوان سبزی‌های خردشده است.

این متخصص تغذیه اظهار داشت:‌ آب در روح و روان انسان تأثیرگذار است و افرادی که آب کمتری مصرف می‌کنند، عصبی‌تر هستند و استرس آنها نیز بیشتر است اما افرادی که به میزان کافی آب مصرف می‌کنند، در مواقع اضطرار می‌توانند بهتر عمل کنند و استرس آنها کاهش پیدا می‌کند.




تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط علی ایمانی

 

مهارت‌های کنترل عصبانیت را بیاموزید تا استرس را در خود کاهش دهید. یکی از بزرگترین موانع در راه تحقق موفقیت شخصی و شغلی عصبانیت می‌باشد.


وقتی نمی‌توانیم عصبانیت خود را کنترل نمائیم از چند جهت دچار آسیب می‌گردیم:

▪ عصبانیت توانائی ما را برای خوشحالی از بین می‌برد، زیرا عصبانیت و خوشحالی در تضاد با یکدیگر هستند.
▪ عصبانیت موجب خارج شدن روابط خانوادگی و دیگر روابط از مسیر صحیح‌شان می‌گردد.
▪ عصبانیت موجب کاهش مهارت‌های اجتماعی، سازش و مصالحه شده و دیگر روابط را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.
▪ عصبانیت به معنای از دست دادن کار است، زیرا روابط را نابود می‌کند.
▪ همچنین عصبانیت به معنای شکست در کاری است که در صورت عدم عصبانیت و داشتن خلقی نرم‌تر می‌توان موفقیتی در پی داشت.
‌▪ عصبانیت منجر به افزایش فشار و استرس می‌گردد (و این رابطه دو طرفه است عصبانیت منجر به افزایش استرس و استرس موجب عصبانیت بیشتر است).
▪ در هنگام عصبانی بودن ما دچار اشتباهات بسیار می‌گردیم، زیرا پردازش اطلاعات در آن هنگام برای ما مشکل می‌باشد.
▪ اکنون افراد از خطرات عصبانیت و نیاز برای مدیریت و کنترل آن با سوختن مهارت‌ها و راهکارهای لازم آگاهی یافته‌اند.
برای برخی از افراد مدیریت و کنترل عصبانیت آسان و راحت است.
آنها نیز عصبانی می‌کردند. در واقع همه افراد عصبانی می‌گردند، اما کنترل آن برای برخی آسانتر است. اکثر افراد نیاز به یادگیری و رشد مهارت‌های کنترل عصبانیت دارند.

● مهارت‌های کنترل عصبانیت را در خود رشد و توسعه دهید
افرادی که کنترل عصبانیت در آنها سخت و دشوار است نیاز به برنامه‌ای برای کنترل عصبانیت دارند. نکات زیر، مسائل مهمی می‌باشند که به شما در کنترل عصبانیت کمک می‌کنند. این نکات را به خاطر سپرده و به‌کار بندید.

۱) نکته اول در کنترل عصبانیت
این سؤال را از خود بپرسید: ”آیا این موضوع ده سال دیگر هم برایم مهم است؟“ به این وسیله می‌توانید مسئله را از دیدگاهی آرامتر بنگرید.

۲) نکته دوم در کنترل عصبانیت
از خود بپرسید: ”بدترین نتیجه مورد عصبانیت من چیست؟“ اگر کسی در پای صندوق فروشگاه از شما سبقت گرفت، سپری کردن سه دقیقه بیشتر، مسئله‌ای آنچنان مهم نمی‌باشد.

۳) نکته سوم در کنترل عصبانیت
تصور کنید که خود شما نیز همان کار (کاری که موجب عصبانیتان شده است) را انجام می‌دهید. با خود رو راست باشید. قبول کنید که گاهی اوقات شما نیز جلوی یک راننده دیگر درمی‌آئید… بعضی مواقع این مسئله تصادفی است. آیا نسبت به خود نیز عصبانی می‌شوید؟

۴) نکته چهارم در کنترل عصبانیت
از خود بپرسید: ”آیا طرف مقابل این کار را به‌طور عمدی نسبت به من انجام داده است؟“ در بسیاری از مواقع متوجه خواهید شد که این مسئله فقط در اثر بی‌دقتی و تعجیل رخ داده و کسی نمی‌خواسته شما را ناراحت کرده و بیازارد.

۵) نکته پنجم در کنترل عصبانیت
سعی کنید قبل از گفتن هر کلامی تا عدد ده بشمارید. انجام این کار رابطه مستقیمی با عصبانیت ندارد ولی می‌تواند صدمات ناشی از عصبانیت را به حداقل برساند.

۶) نکته ششم در کنترل عصبانیت
شمارش تا ده را با روش‌های جدید و بهتر انجام دهید مثلاً این کار را با یک تنفس که در عمق بین هر شماره عملی سازید. تنفس عمیق – از دیافراگم – به افراد کمک می‌کند تا احساس راحتی کنند.

۷) نکته هفتم در کنترل عصبانیت
می‌توانید سرعت شمارش اعداد را کندتر سازید. مثل شمارش شیوه قدیمی، یک کشتی بخار، دو کشتی بخار و … شاید شمارش کشتی بخار زیاد خوشایند نباشد، به‌جای آن می‌توانید بشمارید: یک شکلات، دو شکلات و .. و یا هر چیز دیگری که برای شما خوشایند و خنده‌دار باشد.

۸) نکته هشتم در کنترل عصبانیت
تجربه‌ای آرامش‌بخش را تجسم نمائید. چشمانتان را ببندید و در ذهن خود سفر کنید. این کار را در مکان‌های امیدبخش و به دور از استرس انجام دهید.




تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط علی ایمانی

 

تغذیه ضعیف و نامناسب می تواند استرس زا باشد. برخی افراد با مصرف بیش از حد قند، کافئین، نمک، چربی و چند ماده غذایی دیگر، استرس وارده بر بدن خود را افزایش می دهند. تغذیه ضعیف ممکن است تعادل مواد مغذی در بدن را بر هم زند و یک فرد مبتلا به سوء تغذیه استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری دارد. بیماری نیز باعث افزایش نیاز به مواد مغذی در بدن می شود.

در زندگی روزانه ی بسیاری از مردم، حساسیت های بیش از اندازه، محرومیت ها و استرس های محیطی، موجب تنش های جسمی و روانی مزمن می گردند که در طول روزها، ماه ها و سال ها بر سلامتی آنها تأثیر می گذارد. نیازهای تغذیه ای همچنین از استرس های حاد ناشی از عفونت ها، سوختگی ها، جراحات، شکستگی استخوان ها و سایر بیماری ها و صدمات و آشفتگی ناگهانی در تعادل عاطفی تأثیر می پذیرد.

عادت های خاص غذایی می تواند سبب ایجاد و یا افزایش استرس در زندگی فرد شود. از جمله این عادت ها، مصرف کافئین، الکل، قند و گرفتن رژیم های سخت لاغری می تواند باشد.
کافئین و استرس:

با مصرف اولین فنجان قهوه، هنگام صرف صبحانه، فرد آماده فعالیت روزانه می شود. این چالاکی توسط کافئین موجود در آن ایجاد می گردد. کافئین دستگاه اعصاب مرکزی را تحریک می کند. این ماده غیر از قهوه در چای، کاکائو، شکلات و بعضی داروها وجود دارد.

کافئین از طریق جدار معده و روده ها طی چند دقیقه جذب شده و توسط جریان خون به تمام قسمت های بدن می رسد. فرد در اثر کافئین، برانگیخته و سرحال شده و می تواند هوشیارانه تر عمل کند، اما مصرف بیش از حد کافئین می تواند زیان آور و مسئله ساز باشد.
قهوه

کافئین، هورمون های استرس را تحریک می کند و ممکن است منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون گردد. کافئین و اسید موجود در قهوه باعث تحریک دیواره معده و روده ها می گردد.

مصرف بیش از حد آن می تواند سبب برانگیختگی، اضطراب، بیقراری و پریشانی، اختلال در خواب یا سر گیجه شود. نوشیدن ۵ فنجان قهوه یا بیشتر در روز می تواند این علائم را ایجاد کند.

کافئین یک ماده ادرار آور است و باعث دفع ویتامین B و C از طریق ادرار می شود. کافئین می تواند سبب ایجاد ورم های دردناک در سینه، بی نظمی ضربان قلب و افزایش چربی خون گردد. این ماده محرک ممکن است خطر بروز سرطان های مثانه، روده بزرگ و لوزالمعده را افزایش دهد.

میزان ۲۰۰ میلی گرم کافئین موجود در ۱ تا ۳ فنجان قهوه، وابسته به غلظت آن، ممکن منجر به عوارض جانبی نامطلوبی در بدن گردد. اثر استرس زایی کافئین در افراد مسن بیشتر است و با کاهش مصرف قهوه نسبت به قبل، پدیدار می شود.

قهوه ی فاقد کافئین، جانشین مناسبی است برای افرادی که از استرس ناشی از مصرف قهوه، رنج می برند. سایر جانشین های مشابه قهوه، از موادی مانند غلات نیم سوخته یا تمام سوخته هستند. آبمیوه ها، آب، و چای رقیق نیز می توانند جایگزین خوبی برای قهوه باشند.
قند و استرس:

امروزه مصرف مواد غذایی شیرین در میان مردم افزایش یافته است. به طور متوسط یک پنجم کالری مورد نیاز بدن از قند تصفیه شده تأمین می گردد. اگر چه قند ماده اعتیاد آوری نیست، ولی می تواند به طور بی رویه و مضر مورد استفاده قرار گیرد. یک رژیم غذایی حاوی قند و شیرینی فراوان ممکن است که جایی برای مصرف سایر غذاهای مقوی و مغذی باقی نگذارد. چون غذاهای قنددار به آسانی خورده می شوند، کالری های اضافی در بدن به مصرف می رسند که تداوم این وضع موجب افزایش وزن و چاقی می شود.

بدن انسان به تیامین (ویتامین B1) برای فعالیت دستگاه عصبی نیاز مبرم دارد. یک رژیم غذایی حاوی تیامین کم می تواند سبب خستگی، بیقراری، اختلالات روانی و افسردگی گردد. تمام این علائم و نارسایی ها می توانند امکان بروز استرس را افزایش دهند.
غذاهای شیرین

مصرف زیاد قند همچنین می تواند با تأثیر گذاشتن در میزان قند خون، باعث افزایش اختلالات روانی و جسمانی گردد. یک غذای قنددار می تواند سریعا قند خون را بالا برد.

برای تنظیم قند خون، هورمونی به نام انسولین از لوز المعده ترشح می شود. انسولین، قند را در خون به جریان می اندازد و آن را جهت مصرف به سلول ها می رساند که در نتیجه ی آن سطح قند خون به حد طبیعی می رسد.

مصرف مداوم مقادیر زیادی از قند می تواند ترشح انسولین در بدن را تسریع بخشد و کاهش ناگهانی مصرف قند، می تواند سطح قند خون را خیلی پایین بیاورد.

اگر فردی غذای پر قند و شیرین مصرف نماید و یک ساعت بعد احساسات ناخوشایند ناشی از سطح پایین قند خون را تجربه کند، ممکن است برای فرو نشاندن احساس گرسنگی، دوباره تمایل به مصرف مواد قندی پیدا کند و روند قبلی تکرار شود. این سیکل معیوب مصرف زیاد قند و بروز علائم پایین بودن قند خون، استرس زا است و شخص را در انجام وظایف و تکالیف روزانه دچار ناتوانی می نماید.

غلات سبوس دار و سایر کربوهیدرات های تصفیه نشده (خام) حاوی کروم هستند، ماده معدنی که مقدار ناچیزی از آن به انسولین در تنظیم قند خون کمک می نماید. کمبود کروم در رژیم غذایی، می تواند در ایجاد دیابت نقش داشته باشد.

تخمین زده شده که حدود نود درصد رژیم های غذایی، مقادیر کافی از این ماده معدنی را در بر ندارند. با ازدیاد مصرف قند، قند خون بالا می رود، اما کروم مورد نیاز برای به مصرف رساندن قند اضافی و جذب آن توسط سلول ها تأمین نمی شود.

خط مشی آتی علوم تغذیه و هدف اصلی رژیم های غذایی آن است که خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، فشار خون بالا ، دیابت، سرطان و اختلالات مربوطه از جمله چاقی را کاهش دهد.
توصیه های تغذیه ای برای کاهش استرس

مصرف روزانه ۳ لیوان شیر را فراموش نکیند.

برای ایجاد آرامش در خود از ۱ لیوان شیر گرم به همراه ۲ عدد خرما استفاده کنید.

ماست را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

مواد حاوی کلسیم برای انتقال پیام های عصبی به عضلات نقش مهمی دارند.

مصرف ماست قبل از خواب را به علت دارا بودن اسید لاکتیک بیشتر توصیه می کنیم.
آبمیوه تازه

مصرف روزانه ۱ لیون آب میوه طبیعی فصلی توصیه می شود.

برای صبحانه از مواد غذایی پر فیبر، ماست یا پنیر کم چرب و نان سبوس دار استفاده کنید.

از مصرف شیرینی جات در میان وعده خودداری کنید.

روزانه فقط ۱ فنجان قهوه بنوشید.

در میان وعده از کیک خانگی یا نان کم چرب محلی یا نان سبوس دار استفاده کنید.

نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز توصیه می شود.

مصرف جوشانده لیمو عمانی و گل گاوزبان در مواقع استرس توصیه می شود.

از مواد غذایی سرشار از ویتامین B،C ، D حتماً استفاده کنید.

گوجه فرنگی، فلفل دلمه، مرکبات، توت فرنگی و کیوی به علت داشتن ویتامین C در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش به سزایی ایفا می کنند.

جوانه ها، غلات سبوس دار، حبوبات، لبنیات، جگر، گوشت قرمز و تخم مرغ حاوی مقادیر بالایی از ویتامین D هستند که در آرامش فرد و در تقویت حافظه مؤثرند.

جگر ، گوشت قرمز و ماءالشعیر حاوی ویتامین های گروه B هستند. ویتامین های گروه B باعث کاهش استرس می شوند.
رژیم مناسب یک فرد دارای استرس باید دارای موارد زیر باشد :

انواع میوه جات و سبزی جات در طول روز مخصوصا مواد سرشار از ویتامین C.

مصرف روزانه ۳ لیوان شیر به طور منظم

حذف کامل سوسیس و کالباس از برنامه غذایی خود

مصرف غذا های کم حجم، ولی مقوی در میان وعده




تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط علی ایمانی

 

زعفران، سرطان کبد را مهار می‌کند. در درمان آلزایمر موثر است و در درمان اختلالات قاعدگی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

زعفران، گیاهی است چند ساله که دارای پیاز است و علاوه بر استفاده در پخت و پز، دارای مصارف درمانی بسیاری نیز هست. این پیاز غلاف قهوه‌ای رنگی دارد و دارای ساقه و شش گلبرگ بنفش رنگ و ۳ رشته کلاله قرمز رنگ است.

قسمت مورد استفاده گیاه زعفران، کلاله نارنجی رنگ گل آن است.

زعفران ماده غذایی با ارزشی است که به مقدار کم از گیاه زعفران به دست می‌آید در واقع از هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار گیاه زعفران، حدود ۵ کیلوگرم گل زعفران به دست می‌آید که وزن ۵ کیلوگرم زعفران تازه بعد از خشک شدن به یک کیلوگرم می‌رسد.

متخصصین طب گیاهی نیز از دیرباز با خواص زعفران آشنا بوده و آن را برای درمان انواع بیماری‌ها مانند خستگی‌های مفرط درد لثه، بیماری‌های قلبی، افسردگی، آسم، بی‌خوابی، سیاه سرفه، درد شکم و سنگ‌های کلیه توصیه می‌کردند.

مصرف زعفران باعث کاهش سطح کلسترول بد و نیز بهبود جریان خون در بدن می‌شود. برخی از متخصصین طب گیاهی بر این باورند که استفاده از زعفران باعث تقویت حافظه می‌شود.

مصرف زعفران برای افرادی که دارای اختلالات عصبی هستند و یا حافظه خود را از دست داده‌اند توصیه می‌شود.
علت عوارض پیش از قاعدگی و علایم افسردگی، تغییرات در فعالیت سروتونین است که زعفران روی ماده شیمیایی سروتونین در مغز و نحوه فعالیت آن اثر می‌گذارد

استفاده از زعفران در درمان بیماری‌های چشمی موثر است؛ زعفران از آن جا که حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی است متخصصین طب گیاهی آن را برای درمان ضعف بینایی توصیه می‌کنند و با مصرف آن ماهیچه‌های چشم تقویت می‌شود و مصرف منظم آن باعث بهبود بینایی حتی در سنین بالا نیز می‌شود.

زعفران خون را تصفیه می‌کند و خاصیت ضد التهابی دارد و برای تسکین دردهای ناشی از آرتروز توصیه می‌شود.

البته خانم‌های باردار فقط با نظر پزشک می‌توانند زعفران مصرف کنند و اگر قرار است کودکان نیز از این گیاه مصرف کنند در مورد مقدار مجاز آن با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید چرا که آنان بسیار حساس هستند.

زعفران، سرطان کبد را مهار می‌کند

پژوهش تازه‌ای نشان می‌دهد، زعفران با بهبود فرایند اپوپتوز، جلوگیری از تکثیر بی‌رویه سلول‌ها و اثر ضد التهابی که دارد، می‌تواند آغاز سرطان کبد یا گسترش آن‌را به شکل قابل‌توجهی در موش‌ها مهار کند.

سرطان سلول‌های کبدی یا HCC، پنجمین سرطان شایع جهان و سومین عامل مرگ در مبتلایان به سرطان به شمار می‌رود. ابتلا به هپاتیت B، C و بیماری کبد چرب، در معرض سرطان‌زاهای محیطی مانند DEN قرار گرفتن، مصرف بی‌رویه آهن و استفاده از مشروبات الکلی می‌تواند زمینه ابتلای فرد را به این سرطان کشنده فراهم کند. تحقیق روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد، عصاره زعفران به وضوح می‌تواند نقش یک محافظ شیمیایی قوی را در برابر این عوامل بازی کند.

به گزارش ساینس دیلی، پژوهشی که توسط محققان دانشگاه امارات متحده عربی انجام شده نشان می‌دهد زعفران که پیش از این خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن به اثبات رسیده، به خوبی می‌تواند از کبد در برابر پیشرفت سرطان و عوامل سرطان‌زایی مانند دی‌اتیل‌نیتروزآمین یا DEN که در تنباکو، وسائل آرایشی، بنزین و غذاهای فراوری شده، وجود دارد، حافظت کند.
استفاده از زعفران در درمان بیماری‌های چشمی موثر است؛ زعفران از آن جا که حاوی خواص آنتی‌اکسیدان فراوانی است متخصصین طب گیاهی آن را برای درمان ضعف بینایی توصیه می‌کنند

این پژوهشگران دو هفته پیش از القای ماده سرطانی به موش‌ها، رژیم حاوی زعفران آن‌ها را با دوزهای گوناگون ۷۵، ۱۵۰و ۳۰۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز آغاز کردند و آن را به مدت ۲۲ هفته ادامه دادند.

نتایج نشان می‌دهند گروهی از موش‌ها که بالاترین دوز عصاره زعفران را دریافت کرده‌اند، کاملاً از ایجاد سلول‌های سرطانی در کبد مصون مانده‌اند. در گروه‌های دیگر که درمان پیش از القا آغاز شده نیز کاهش پروتئین‌هایی که نشانه اولیه وجود سرطان هستند، به وضوح دیده می‌شود و روند پیشرفت یا آغاز بیماری به مراتب کندتر شده است.

عمرو امین که سرپرستی این تحقیق را به عهده داشته، می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهند زعفران با کمک به اجرای فرایند اپوپتوز یا مرگ تنظیم‌شده سلولی، جلوگیری از تکثیر بی‌رویه سلول‌ها و اثر ضد التهابی این نقش ضد سرطانی را بازی می‌کند».

عصاره زعفران موثر در درمان آلزایمر

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران طی تحقیقی برای نخستین بار تأثیر مثبت عصاره گیاه زعفران را در درمان آلزایمر اثبات کردند.

دکتر شاهین آخوندزاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش در این تحقیق، طی مطالعه‌ای ۲۲ هفته‌ای با بررسی ۵۴ بیمار مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط تأثیر زعفران را بر روی بیماران مشاهده کردند.

در این مطالعه افراد را به ۲ گروه تقسیم کردیم و در شرایط یکسان به یک گروه از بیماران عصاره زعفران به صورت کپسول و گروه دیگر داروی Donepezil داده شد که نتیجه روند درمان در هر دو گروه یکسان بود.
زعفران خون را تصفیه می‌کند و خاصیت ضد التهابی دارد و برای تسکین دردهای ناشی از آرتروز توصیه می‌شود

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با ارائه نتایج این تحقیق در همایش بین‌المللی «زعفران، داروی گیاهی هزاره سوم» خاطرنشان کرد: نتیجه این مطالعه نشان داد که عصاره زعفران می‌تواند داروی بیماری آلزایمر باشد. وی با اشاره به این که قدمت زعفران به قدمت تاریخ ایران است، اظهار کرد: ۸۵ درصد زعفران دنیا در استان خراسان تولید می‌شود و به همین نسبت ۸۵ درصد تحقیقات دنیا در خصوص زعفران نیز در دانشگاه‌های ما صورت گرفته است.

زعفران
زعفران ؛ مفید در درمان اختلالات قاعدگی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین ترکیبات زعفران همان ترکیبات زردرنگ، تلخ و معطری است که در درمان اختلالات قاعدگی و افسردگی موثر است.

یک بررسی علمی که توسط سحر کامران سامانی، مهندس علوم و صنایع غذایی و رقیه کامران سامانی، کارشناس تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی) انجام شد، نشان داد مصرف صحیح زعفران که حاوی ترکیبات زردرنگ (مشتقات کروستین) است، می‌تواند تولید سروتونین را در مغز کنترل و درمان اختلالات قاعدگی و افسردگی را در بر داشته باشد.

ترکیبات زردرنگ زعفران (مشتقات کروستین) به خوبی در آب محلول هستند؛ پیکروکروسین از جمله ترکیبات تلخ است و مهم‌ترین ترکیب مواد معطر (اسانس) سافرانال است.

زعفران دارای خواص نیروبخش و قاعده‌آور بوده به طوری که دم کرده زعفران و مصرف هر روز ۲ تا ۳ فنجان در ۳ نوبت آثار مهمی در معالجه اختلالات قاعدگی دارد. زعفران، قاعدگی را تحریک کرده و درد کمر ناشی از اختلال قاعدگی را آرام می‌کند.

این پژوهش نشان می‌دهد علت عوارض پیش از قاعدگی و علایم افسردگی، تغییرات در فعالیت سروتونین است که زعفران روی ماده شیمیایی سروتونین در مغز و نحوه فعالیت آن اثر می‌گذارد.

سروتونین نوعی انتقال‌دهنده عصبی است که نقش مهمی در خوابیدن، تعدیل حالت و رفتار، اشتها و… دارد. اتصال سروتونین به برخی سلول‌های تحریک‌کننده، نشان‌دهنده علائم افسردگی است؛ به علاوه شرایط بیولوژیک و عوامل خاصی مانند تولیدمثل، هورمون‌های ژنتیک، بارداری، زایمان و یائسگی در افسردگی تأثیر دارند.

بررسی این دو محقق بیانگر این است که در فرآیند افسردگی در مغز با کمبود غلظت سروتونین روبه‌رو هستیم. افرادی که میزان تولید سروتونین در مغز آن‌ها پایین است، برای بهبود روحیه خود بیشتر به غذای رنگین (زعفران) روی می‌آورند که سروتونین را در مغز زیاد می‌کند، در نتیجه کاهش افسردگی را در پی خواهد داشت.




تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط علی ایمانی

 

۱٫تقویت مو با سیلیکون: بهترین روش برای درمان ریزش مو استفاده از نرم‌کننده‌هایی است که حاوی سیلیکون – dimethicone یا cyclomethicone – هستند.

۲٫ماهی و آجیل بخورید: موادغذایی که برای بدن مفیدند می‌توانند به تندرستی موها کمک زیادی کنند. پروتئین و امگا ۳ موجود در ماهی سالمون و آجیل نقش زیادی در سلامت و شادابی موها دارند. سبزی‌های برگ‌سبز، لوبیا و کلم نیز برای موها مفیدند. استفاده از رژیم غذایی غیراصولی باعث کاهش مواد معدنی بدن از قبیل روی، بیوتین، پروتئین و ریزش مو می‌شود.

۳٫دوری از سشوار قوی: بیشتر افراد به دنبال سشوار‌های قوی هستند تا به سرعت موهایشان را خشک کنند تا وقت گرانبهایشان گرفته نشود اما تحقیقات نشان داده برای استفاده از سشوار‌های ضعیف و قوی باید زمان یکسانی صرف کرد. از سشواری استفاده کنید که حرارت و صدای کمتری داشته باشد تا موهایتان صدمه نبیند.

۴٫شانه زدن عامل ریزش مو نیست: دانشمندان اعلام کرده‌اند شانه کردن مو علت ریزش مو نیست. متخصصان معتقدند روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی مردم به‌طور طبیعی می‌ریزد. آنها توصیه می‌کنند موهای خیس را شانه نزنید و از شانه‌هایی استفاده کنید که سوزن‌هایشان به موها آسیب نزنند.

۵٫از مدل‌های صدمه‌زننده دوری کنید: دم‌اسبی کردن موها با استفاده از کش‌های محکم صدمه زیادی به موها می‌زند. کشیدن موها می‌تواند منجر به ریزش مو شود. اضافه کردن مصنوعات تزئینی در دراز مدت می‌تواند احتمال صدمه دیدن موها را افزایش دهد. متخصصان توصیه می‌کنند هرگز موهای خیس را دم اسبی نکنید.

۶٫از رنگ‌های ملایم استفاده کنید: وقتی سن بالا می‌رود موها خاکستری?رنگ و ضعیف و رشدشان کند می‌شود. این به آن معناست که قیچی و رنگ‌های آرایشگر نباید به موها بخورد. دکتر زو دراولوس، متخصص پوست و موی مدرسه پزشکی دانشگاه آلاباما گفت: «برای جلوگیری از آسیب دیدن موها باید از رنگ‌هایی استفاده کرد که حاوی مقادیر اندکی ماده شیمیایی باشند.»

۷٫از میان بردن چین و شکن موها در زمستان: رطوبت می‌تواند به موهای مجعد صدمه بزند. اما این‌گونه موها در زمستان الکتریسیته ساکن تولید می‌کنند و آرامش و آسایش را از میان می‌برند. برای حل این مشکل می‌توان از شامپوهای حاوی PH متعادل استفاده کرد که می‌توانند الکتریسیته ساکن را از میان ببرند.

۸٫دوری برس و شانه از موهای فرفری: موهای فرفری شکننده‌تر از انواع دیگر موها هستند. هرگز به موهای فرفری شانه و برس نزنید. از نرم‌کننده‌های حاوی پلیمر که موها را صاف می‌کنند استفاده کنید. استفاده بیش از حد از اتوهای مو به موها آسیب می‌زند.

۹٫عدم تغییر رنگ موها: افرادی که رنگ موهایشان تیره است قصد دارند رنگ آنها را روشن کنند. اشخاص دیگری می‌خواهند عکس این کار را بکنند. این افراد باید بدانند رنگ کردن پی‌درپی مو، به آنها آسیب می‌رساند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند فقط از رنگ‌های طبیعی استفاده کنید.

۱۰٫آگاهی از حقایق رنگ مو: استفاده از رنگ‌های گوناگون می‌تواند به موها صدمه بزند اما سلامتی انسان را به‌خطر نمی‌اندازد. متخصصان انجمن سرطان آمریکا معتقدند رنگ‌های شیمیایی مو نمی‌توانند عامل ایجاد سرطان در بدن انسان باشند. برخی از محققان و پزشکان نگران تاثیر مخرب رنگ‌های نیمه‌دایم و دائمی ‌اکسیداتیو قهوه‌ای یا سیاه‌رنگ هستند. پزشکان معتقدند باید از رنگ‌های طبیعی مانند حنا استفاده کرد.

۱۱٫استراحت دادن به موها: اگر موهایتان را با حوله خشک می‌کنید احتمال از دست دادن موهایتان را افزایش می‌دهید. گرما می‌تواند به موها آسیب برساند. هرچند لحظه یک بار حوله را از سرتان بردارید و به موها استراحت دهید تا تنفس کنند.

۱۲٫حفاظت موها در مقابل نورخورشید: نورخورشید با موها و پوست بدنتان مهربان نیست. نور خورشید می‌تواند موهایتان را خشک کند (به‌خصوص اگر رنگ‌شده باشد.) از اسپری‌هایی استفاده کنید که حاوی SPF باشند و کلاه سرتان بگذارید.

۱۳٫شستشوی موها پیش از ورود به استخر: دوش گرفتن و شستشوی مو قبل از ورود به استخر می‌تواند از آسیب دیدن موها توسط کلر بکاهد. اگر موهایتان را پیش از ورود به استخر بشویید موهایتان از آب اشباع می‌شوند و کلر را جذب نمی‌کنند و میزان آسیب موها بسیار کم می‌شود. برای شستشوی موهایتان از شامپوهایی استفاده کنید که pH متعادلی داشته باشند.

۱۴٫از تغییرات موهایتان آگاه باشید: تغییرات ناگهانی موهایتان مانند ریزش و شکستگی مو می‌تواند نشانه بیماری باشد. برای مثال، ریزش مو می‌تواند نشانه بیماری تیرویید و کمبودآهن خون یا ضعف سیستم ایمنی بدن باشد. فورا به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.




تاریخ: دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط علی ایمانی
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 110
بازدید کل : 1284
تعداد مطالب : 93
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


برای ورود به چت روم ايرانسلی ها کلیک کنید

دریافت كد چت روم

<-PollName->

<-PollItems->

<-PollName->

<-PollItems->